Jön a Vasemberből koppintott sisak motorosoknak

Egy orosz cég, egészen pontosan a LiveMap nevű vállalkozás öt éve dolgozik egy olyan kupakon ami valós időben elnavigál bárhova anélkül, hogy le kelljen venni a tekintetet az útról. De biztos jó ez?

Az ötlet onnan jön, hogy szerintük nem jó az ha meg kell állni térképészkedni, ahogy az sem ha a vezető lepillant a kormányra rögzített GPS-re mert az balesetveszélyes. Ehelyett inkább az F35-ös vadászpilóták sisakjában használatos HUD (head-up display) technológiát fogják alkalmazni ami annyit tesz, hogy belülről kivetítik a megjelenítendő színes képet a plexire így az nem csak szélvédőként hanem képernyőként is funkcionál. A vezérigazgató Andrew Artishchev a lenti videóban poénosan meg is jegyzi: „ez egy sisak a Vasemberből”.
Két akksi, egy elektromos egység, kettő kis hangszóró és egy mikrofon van a sisakban tehát lényegében egy hangvezérelt GPS-ről van szó ami vizuálisan és verbálisan is közli az infót a sisakon belül. A fényérzékelő dolga pedig, hogy mindig a látási viszonyoknak megfelelően szabályozza a vetített kép fényerejét.

Android alapú lesz az operációs rendszer, szóval valószínűleg kell majd hozzá egy másik Androidos kütyü amiről térképeket és egyéb adatokat lehet feltölteni a sisak memóriájába merthogy elvileg ez a bukó azt is fogja tudni, hogy milyen idő lesz, milyen a forgalom,  hol van legközelebb étterem, benzinkút, pihenő vagy bármit amit beállít a felhasználó érdekeltségnek. A működéséhez tarozik egy beépített digitális iránytű is aminek a segítségével  a sisak mindig úgy mutatja az képet, hogy az könnyen értelmezhető legyen.  Van benne még  G-szenzor és giroszkóp ami a  sebességet figyeli, így minél gyorsabban megy a vezető annál kevesebb infót mutat nehogy bezavarjon a vezetésbe.

Különvélemény:
Ami azt illeti az első kérdésem az volt, hogy nem fogja-e elvonni az ember figyelmét az ami ott van a  plexin, elvégre ha be van kapcsolva akkor ha akarom ha nem látom amit kiír, hallom amit mond és ha pont akkor jön a feldolgozandó információ amikor mással, pl. olajfolttal kéne foglalkoznom? Na akkor mi lesz? Szóval ilyen megfontolásból mégiscsak jobb ha magam dönthetem el mikor nézek és figyelek csak az útra és mikor vetek egy pillantást a GPS-re.  Mondjuk pirosnál, vagy lassítás közben. Bennem az is felmerült, hogy nem fogok-e bandzsítani ettől? Mondjuk én pont nem meg szerintem itthon kevesen mert 2000 U.S. dodo az alapár…

Maga a sisak szénszálas lesz, kicsit nagyobb mint egy normál bukó de azt mondják így is csak 1,4 kg. Azt is mondják, hogy a két 3000 mAh-s akksi kihúzza egy napig de ha ez esetleg mégsem elég akkor lehet USB kábelen keresztül tölteni.
Most ott tart a LiveMap, hogy megvannak a prototípus cuccok úgy mint: az optika, az applikáció Androidra, a sisak működőképes belső elektromos egysége és a hangvezérlés. Már „csak” össze kell rakni ezeket próbasisakokba amely tesztek rengeteg pénzbe kerülnek mert a végleges sisaknak minden olyan nemzetközi biztonsági előírásának

  • USA DOT
  • European ECE 22.05
  • Japanese JIS T 8133
  • FCC

meg kell felelnie  amik hatályosak azokban az országokban ahol forgalmazni akarják, szóval momentán gyakorlatilag erre gyűjtögetnek. Lehet nekik adományozni azon az oldalon ahol hirdetik a sisakot. Érdekesség, hogy a projekt részben Orosz kormányzati támogatásból fut. Ha minden jól megy a bukó 2014-től lesz kapható először angolszász országokban aztán 2015-től Európában és Oroszországban.
Íme a bemutató videó, nagyjából 2. perctől jön a lényeg.


Egyébként vannak további terveik, ugyanebbe a tökfedőbe akarnak majd építeni bluetooth headset-et és/vagy nagyfelbontású 13Mpix kamerát.

Kv2:
Ha már Vasember, nekem is lenne egy ötletem. Volt a filmben egy rész ahol világított előre a sisakja. Na én inkább olyat szeretnék hogy este ne csak azt lássam ami a motor előtt van hanem adott esetben -mondjuk kanyarban- azt is amerre megyek. 2007-ben csináltak egy ilyet de ez azért még nem az igazi.


blog comments powered by Disqus