MotoGP, II. sepangi teszt

Összeszedtem az érdekességeket: szó lesz Márquez ügyről, az Open kategóriáról, az új és elég problémás Bridgestone abroncsokról. Mindez a versenyzők véleményeivel megfűszerezve.

Először is,
a regnáló bajnok Márquez nincs jelen Sepangban, mert március 7-én eltört a bokájában egy csontot krosszedzés közben. Ez hagyján de az Ausztrál tesztet is ki kell hagynia ami már elég sok érvágás lehet, éppen ezért a Honda arra kérte a versenyigazgatóságot, hogy Marc hadd teszteljen Katarban, közvetlen az első verseny előtt. (Ami ugye Kataban lesz.) A versenyigazgatóság pedig elfogadta a kérvényt.
Na erre mondta a többi csapat, hogy ezt azért nem. A Yamaha írt az IRTA-nak és a versenyigazgatóságnak, hogy ha a Márquez mehet, akkor Rossi és Lorenzo is mert így fair. Ha mindenkinek vannak friss telemetriai adatai a verseny előtt.
A Ducati kifejtette, hogy balesetek bizony előfordulnak és ha egy versenyző emiatt nem tud tesztelni vagy versenyezni azt el kell fogadnia és kész. Majd hoz a Honda egy tesztpilótát Ausztráliába aztán jónapot. Hondáék már megkérdezték C. Stoner-t, hogy vállalja-e a szerepet, de nemet mondott.
1654350_753167784693674_844278029_n
Az ügy vége eddig az, hogy orvosai javaslatára Marc nem tesztelhet az első verseny előtt, így nem a Dorna-nak /a szervezőknek/ kellett kimondania a békítő utolsó szót.

eredmények
eredmény

A három tesztnap kombinált eredménye.

/A teljes mezőny teljesítményének megtekintéséhez katt ide./

  • Érdekesség, hogy a Repsol Hondás Pedrosa és a Yamahás Rossi pontosan ugyanolyan legjobb kört futottak.
  • További érdekesség a Ducatis Dovi meglepően jó ideje, amit egyébként még gyári specifikációjú motorral ment, erre később visszatérek.
  • Viszont furcsa látni, hogy Lorenzo nincs ott a legjobb ötben és az furcsa, hogy A. Espargaro ott van. Ezekre is visszatérek.

Bridgstone 2014 Bridgestone-BATTLAX-MotoGP-slick-tyre
Volt ennek a tesztnek egy kulcskérdése, méghozzá az új abroncsok. Sok versenyző nem igazán tudja kihasználni a gumi szélét mert szerintük ott egyszerűen nincs tapadás. A Yamaha sokat küszködött és itt vissza is térek Lorenzóra, aki második napon nem adott interjút az edzés befejeztével, mindössze egy sajtóközleményt publikáltak amiben Jorge kifejezte mennyire csalódott a kialakult helyzet miatt. 7. lett, bőven 2 perces köridő felett. Lorenzo stílusának egyáltalán nem kedvez az új gumi mert ő szereti a kanyarban hosszan használni az abroncs szélét. Ez az egyik specialitása, a gyorsaságának kulcsa. Ennek viszont lőttek addig, amíg rá nem jön hogyan használja az új abroncsot.
Rossi adott interjút és nem hazudtolta meg magát, kegyetlen őszinteséggel reagált a Crash.net új abroncsok bevezetésével kapcsolatos kérdésére:

“Olyan ez mint amikor figyelmeztetés nélkül megcsinálnak. És az elég rossz amikor nem érzel előtte semmit csak megtörténik.”

Utalt ezzel arra, hogy annak ellenére vezették be az új gumikat, hogy -ő és néhány másik versenyző, akik már kipróbálták 2014-es gumikat az előző teszten-  értesítették a versenyigazgatóságot arról, hogy a gumik szélével gond van.1888544_786372994709762_1234952624_n.png

A harmadik, egyben utolsó napra azért mégiscsak sikerült valamit kihozni az új szettből, hiszen csak 2 tizeddel maradt el eddigi Sepangban futott legjobb köridejétől, ezzel együtt továbbra is elégedetlen vele.

Nyílt /Open/ kategória
Úgy tűnik ez a kategória tényleg meghatározó szerepet játszik és fog is játszani a MotoGP-ben, ellentétben a elődjével, a CRT-vel.
Ugyanazon a versenyen fut majd a 2 kategória (a nyílt és a gyári), ugyanazért a trófeáért küzdenek majd, csak különböző motorokkal. A gyáriak nem fejleszthetik a blokkot év közben és csak hat darabot használhatnak a szezonban, a versenyeken max. 20 liter üzemanyaggal indulhatnak, viszont saját szoftvert tehetnek az amúgy egységes motorvezérlőbe.
Az Open kategóriásoknak nem csak a Magneti-Marelli hardver, de a szoftver is egységes (egyenlőre a gyárinál kicsit gyengébb), cserébe 12 blokkot amortizálhatnak le, kedvükre fejleszthetnek, 24 liter üzemanyaggal indulhatnak és kapnak egy, a gyáriakénál puhább hátsó gumit.

Nicky Hayden / produkciós Honda / gumikérdés:

“Az Open kategóriásoknak járó puha gumi nem rossz, de a keményebb már nem jó. Ami nekünk keményebb, az a gyári versenyzők puha gumija. Gondolom mennyire boldogok.
A puhább gumi élének tapadása nem volt rossz de gyorsításkor eléggé könnyen kipörög.”

Hayden elárulta azt is, hogy továbbra sem valami elégedett a motorja végsebességével:

“Legutóbb 18 Km/h volt a különbség és szerintem most sem kevesebb, mivel nincs új alkatrész és az áttételeken sem változtattunk.”

Magyarul: az Open kategóriában induló produkciós Hondák továbbra se nagyon rúgnak labdába ebben a mezőnyben. Valamit félrenézhetett a Honda. Valószínű, hogy a nagy sebességkülönbség oka hagyományos, azaz rugós szelepvezérlés, ugyanis a produkciós Hondában ilyen van, ellentétben a gyári motorokkal és a Yamaha lízingelhető blokkjával. Ezeket ugyanis pneumatikus rendszerrel szerelik, amivel magasabb fordulatszámot lehet elérni ráadásul gyorsabban és egyenletesebben.
Ilyen Yamaha blokkot használ Aleix Espargaro is, elméletileg FTR vázzal, azonban egyre több pletyka kering arról, hogy a váz is Yamaha. Sőt most már hivatalosan is úgy hívják a motorját, hogy FTR-M1. (M1: a Yamaha ízig -vérig prototípus motorja.) Szóval így fordulhatott elő az, hogy az idősebb Espargaro megint 4. lett Sepangban, akárcsak múltkor.1797581_10152353877740769_1430096428_n.jpg
Cal Crutchlow kerek-perec kijelentette, hogy:

“Aleix nagyon gyors, de gyakorlatilag az én tavalyi motorommal megy, csak 4 literrel több üzemanyaggal és puhább hátsó gumival.”

Ez azért igazságtalan kicsit, hiszen a szoftver az elektronikában az nem a Yamaha gyárija, hanem az Open Magneti-Marelli. Igaz, csak ennyi a negatív különbség.

Mindenesetre úgy tűnik, hogy a Yamaha elég jól kihasználja az Open kategória adta lehetőséget. Így próbál tenni a Ducati is, sőt: a teszt után kijelentették, hogy Open kategóriában indítják az összes versenygépüket. Nem lesz gyári specifikációjú. A döntés oka elsősorban a szabadság, amit a nyílt kategória ad a blokk fejlesztése terén.1604876_10152353877655769_1344132207_n.jpg

A Ducatis Dovizioso -aki a teszten ment a gyári és az Open Desmosedicivel is- azt mondta, hogy nincs nagy különbség a két gép között.

“A gyári elektronika egy kicsit jobb, de a Magneti-Marelli is jól használható.”

 A cikk frissül még, ahogy csepegnek a maradék infók a tesztről.
Aztán folytatás Ausztráliában, Phillip Islanden, Márcus 2-től.
Addig is itt egy jó kis videó és egy galéria a tesztről.

Források: GPOne.com, Crash.net, motogp.com

blog comments powered by Disqus