!Premier!! – Erik Buell Racing EBR 1190SX

Az EBR nemrég bejelentette, hogy gyártják az EBR 1190SX naked sportmotort, ami nagyjából az -alap- RX verzió pucér változata. 

EBR-1190SX

Eric Buell visszatért!

Az EBR tavaly októberben mutatta be legutóbbi sportmotorját, az 1190RX-et. Az RX a limitált szériás 1190RS superbike versenymotor szériagyártott, utcai változata lett. Az RX mindössze 190 kilót nyom, ehhez jön a 1190cc-s, V2-es blokkjából kicsikart 185 Lóerő és 138 Newtonméter teljesítmény. A 21 fokozatban állítható menetstabilizátor segít a pilótának uralni a nyers erőt. Az EBR 1190 RX 13.4:1 kompresszióval dolgozik, míg a Ducati szintén v2-es Panigaleja 12.5:1-el, szóval az RX-ben elkél az elektronika segítsége. 

EBR-1190SX-vs-EBR-1190RX

Valljuk be, nem szakadtak meg a gyárban, hogy megszülessen az új modelljük. Ami a külsőt illeti, csak egy lámpát, kormányt és hűtőtakaró idomot kellett készíteni.

Első ránézésre úgy tűnik, hogy ugyanazt a blokkot kapja a az 1190 SX, mint ami az RX-ben van, legfeljebb -ahogy ilyenkor az lenni szokott- minimális módosításokkal variálnak a teljesítménygörbéin. Bár hivatalos műszaki leírást még nem adtak ki a motorról, úgy tűnik az alumínium váz és lengőkar, a Showa felfüggesztés elől-hátul és a fék változatlan marad. Pontosabban az SX első féknyergére már nem szerelik azt a jópofa kis fékhűtő elemet. Ez egy kicsit arról árulkodik, hogy a gyárban arra számítanak, hogy az SX első féke nem kap majd akkora terhelést, mint a sportosabb RX. Talán nem is kaphat akkorát, ha visszavesznek a blokk teljesítményéből.

Az RX fékhűtője. amit naked verzió -úgy tűnik- már nem kap meg.

Az RX fékhűtője. amit naked verzió -úgy tűnik- már nem kap meg.

A vázról jut eszembe: az új EBR motorok érdekessége, hogy az alumínium vázban integrált üzemanyagtank van. Óriási ötlet, mert:

  1. a deltabox hídvázak belseje üres, végre valaki ezt is hasznosította;
  2. mivel a váz magas és vékony formájú, nem tud annyira lötyögni benne a benzin mint egy hagyományos tankban

A másik Buell érdekesség, a hűtőventilátor elhelyezése. Oldalt van, a hűtőrács mögött, és nem fújja bele, hanem átszívja a levegőt rajta. És ott van a hatalmas féktárcsa. Az már alap az EBR modelleken.

2015-EBR-1190SX-engine-left

Egy szónak is száz a vége, elkészült egy újabb sportmotor alapokra épített naked bike, amin az ember érezheti azt az erőt és agilitást, amit egy sportmotor nyújt, csak közben nem megy szét a csuklója és a dereka, hála a magasított kormánynak köszönhető felegyenesedett üléspozíciónak. Viszont minden éremnek két oldala van: a szélvédelem 0. Sajnos az ilyen motorokon nagyobb tempónál össze-vissza rángatja az ember fejét a menetszél, az agykárosodás elkerülése érdekében nem érdemes sokáig gyorsan menni fejidom nélküli motorral.

Ha minden igaz az 1190 SX fekete, fehér és piros színben lesz kapható. Az áráról még információ, de várhatóan kicsit olcsóbb lesz, mint a 18,995 dolláros, azaz kb. 4.3 millió Ft-os RX.


blog comments powered by Disqus